Dnia 11 maja 2011 r. klasa II d udała się do wrocławskiego Instytutu Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN im. Włodzimierza Trzebiatowskiego. Grupie uczniów towarzyszyły: p. Małgorzata Jeżewska oraz p. Bogumiła Łukaniec.
Tuż po opuszczeniu rozgotowanego busa, weszliśmy do ogromnego gmachu Instytutu w nadziei na odrobinę chłodniejszą temperaturę. Nic z tego. Już przy samych drzwiach pokierowano nas w kierunku sali wykładowej, gdzie wysłuchaliśmy ciekawego wykładu prof. Krzysztofa Rogackiego na temat nadprzewodnictwa. Wykład podparty był serią doświadczeń z nadprzewodnikami oraz ciekłym azotem w rolach głównych. Dowiedzieliśmy się jak długa droga dzieli nas od użytkowego wykorzystania transportu kolejowego opartego na nadprzewodnikach (lewitujące wagony) oraz tego, że banan zamienia się z kamień po zanurzeniu w termosie z ciekłym azotem.
Po rozdzieleniu się na dwie grupy, udaliśmy się na dalszy obchód terenu. Kolejnym punktem okazało się pomieszczenie z dużym mikroskopem, który nie dość, że umożliwia dogłębne zbadanie powierzchni każdego przedmiotu (szerszeń, pięciozłotówka) to dodatkowo pozwala na zlustrowanie go pod kątem składu chemicznego.
Następnie udaliśmy się do sali żywcem wyjętej z Gwiezdnych Wojen. Mogliśmy zobaczyć różne światła laserowe, w tym również promienie UV. Ta tematyka szczególnie zainteresowała p. Małgorzatę Jeżewską, która postanowiła zbadać, czy aby każde okulary chronią oczy przed tym promieniowaniem. Wynik okazał się zaskoczeniem. Każde.
Ostatnim punktem wizyty była hala w której następowało skraplanie helu. Przypominała ona prawdziwą halę fabryczną. Wrażenie to potęgował ogromny huk spowodowany pracą rzeszy maszyn, który utrudniał i tak wykrzykiwane omawianie przyrządów przez tamtejszego pracownika. Na koniec powdychaliśmy trochę gazowego helu, by przemówić tak jak przed kilkunastu laty.
Wielu z nas z pewnością po tej wizycie zmieniło podejście do polskiej nauki. Udowodniła nam ona, że polscy naukowcy pracują równie prężnie nad rozwojem myśli technologicznej, co ci zagraniczni. Wybitnie potwierdza to fakt, że w tym Instytucie w latach ’70 odbywały się skuteczne prace nad dyskiem twardym, obecnym przecież w każdym komputerze. No, cudze chwalicie, swojego nie znacie. Mateusz Dudek kl. II d.

Poniżej można oglądnąć filmik z ciekawym doświadczeniem pokazującym efekt lewitacji!